موطن اجدادی داستان‌سرای بزرگ ایران، پذیرای گردشگران تابستانی

پایگاه خبری تفرش:

موطن اجدادی قصه‌سرای بزرگ ایران، طاد است، هرچند دست سرنوشت و مهاجرت پدر به گنجه، آن شهر را زادگاه او کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، دوری از وطن هیچگاه عشق به موطن آبا و اجدادی را از وجود نظامی نشُست‌، چنانکه گفته می‌شود وی در سروده‌هایش که در اقبالنامه آمده این علاقه را ابراز کرده است؛

 

 

 

 

چو در گرچه در بحر گنجه گمم/ولی از قهستان شهر قمم/به تفرش دهی هست«تا»طا نام او/نظامی از آنجا شده نام جو

روستای منحصر به فردی که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند، طاد است. تاریخ طاد به دوران پس از اسلام بازمی‌گردد و به شماره ثبت 2500 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و نیز بر اساس شواهد به دست آمده زادگاه اجداد نظامی گنجوی شاعر بزرگ ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، حیدری نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تفرش گفت: براساس شواهد به دست آمده زادگاه اجداد حکیم نظامی گنجوی این روستا بوده، ولی پدر نظامی به خاطر شغلش به نراق و سپس گنجه مهاجرت کرد.

‌وی ادامه داد: از آخرین نواده‌های نظامی معصومه سادات نظامی ساکن این روستا بود که در سال 90 فوت کرده است.

حیدری افزود: خانه‌ی منصوب به حکیم نظامی در این روستا واقع شده و در حال حاضر چهار دنگ این خانه خریداری شده است و جهت خریداری دو دنگ باقی مانده با صاحب ملک که در خارج از کشور ساکن است در حال رایزنی هستیم و در صورت حاصل شدن توافق، این مکان به موزه‌ای جهت شناساندن هر چه بیشتر حکیم نظامی و نیز نمایش اشیای تاریخی تبدیل خواهد شد.

نماینده میراث فرهنگی تصریح کرد: وجود چند روستا از جمله روستای الوان با طبیعت و آب و هوای بی‌نظیر و نیز روستای دنی‌جرد که درخت چنار هزار ساله را در دل خود جای داده و در دو کیلومتری روستای طاد واقع شده‌ قابلیت تبدیل شدن این منطقه را به یک مجموعه گردشگری فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، وجود خانه‌هایی با معماری سنتی و بافت قدیمی در کنار باغات سرسبز در کنار عطر و بوی نان محلی می‌تواند کمی از خستگی شهری را از روح و جان گردشگران پاک کند.

روستای طاد و همچنین روستاهای اطرافش به علت دارا بودن آب و هوای مناسب محصولات بی‌نظیری دارند و با گردو، بادام و انگور پذیرای مسافران هستند.

‌وجود چند روستای تاریخی خوش آب و هوا که هر کدام گوهری را در دل خود جای داده و نزدیکی این مکان‌ها به یکدیگر و نیز به مرکز شهرستان تفرش می‌تواند در گرمای سوزان تابستان و هوای آلوده‌ی شهرها خلوت دل‌چسب و بکری برای روح آدمی باشد.

‌آب و هوای خوب و برخورداری از منابع آبی و طبیعت سرشار پتانسیل‌هایی است که در نقاط مختلف شهرستان تفرش به چشم می‌خورد و با توجه به آثار تاریخی و سابقه‌ی کهن این منطقه پتانسیل گردشگری این شهرستان امتیازی است که نباید از دست برود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:حکیم نظامی تفرشی,پایگاه خبری تفرش, | 12:11 | نویسنده : میثم اله وردی |